22 januari 2021

Een quilt die af is

En dan eindelijk is het zover: mijn variatie van de Sutton Grange is af.

Een geweldig patroon van Di Ford. 

Zij gebruikte daarvoor stoffen van onder andere Judie Rothermel.

Daar ben ik dus ook naar op zoek gegaan en heb nog wat kunnen vinden. En in een paar scrap zakjes die ik kocht, zaten (bleek achteraf) ook de gebruikte stofjes, net genoeg voor wat puntjes in het middenstuk.

Het patroon is een mooie afwisseling tussen appliqueren en patchen. 

Voor de randen heb ik een vooral rode stof gekozen met een soort van ikat motief. Ik ben totaal niet van het rood en ben dus echt uit mijn comfortzone gestapt. Ik moet zeggen dat ik het nu wel aardig vind, maar een volgende keer zou ik het niet weer doen. Wat rood in een quilt geeft wel levendigheid, maar dit is te veel rood voor mij. Maar goed, het is wat het is.

Ik heb de quilt laten dubbelen door Aljona in Schagen. Ze deed dat op de manier 'easy in the ditch'. Daardoor zat de quilt al stevig aan elkaar, maar kon ik de vlakken zelf doorpitten. 

Zo kwam de quilt terug van Aljona. Dat was weer geweldig door haar gedaan!

Het middenstuk heb ik met de hand gedaan. Andere delen met de naaimachine. Ik had voor hexagonnen gekozen in plaats van het blokje in het patroon. Ik zag in het boek van Di Ford dat zij een andere quilt met hexagonnen (Maggie's Garden) zo had doorgestikt, dat heb ik daarom overgenomen. Een heerlijk ontspannen werkje.

De foto's zijn niet geweldig, de quilt hangt boven de vide en daar is vooral lamplicht. Maar het geeft wel een indruk.

En nu ben ik er totaal op uitgekeken. Dat komt waarschijnlijk omdat ik hem zoveel in handen heb gehad. Ik ben wel blij dat ik deze quilt gemaakt heb en dat het af is, dat geeft dan weer een voldaan gevoel.

Een andere deken die af is, is het samenraapsel van weesblokken. Ooit begonnen met blokken van de Roseville Album van Kim Maclean. Ik vond de combi grijs/bruin achteraf teleurstellend. Het maakte een sombere inruk, waardoor het in de kast belandde. 

Ook was ik met allerlei blokken begonnen van stofjes van William Morris, ook aardig, maar daar kwam de klad in. 

Van diezelfde stof ( ik had een keer een grote bundel gekocht) had ik wat huisjes gemaakt van een patroon van Moda tijdens de eerste lockdown. Dat alles aan elkaar ( door middel van quilt as you go) gaf een leuke quilt. 

Ik heb hem opgestuurd naar een vriend op leeftijd in Engeland. Daar is de lockdown ook streng, de wereld van een oudere is daarom erg klein en hopelijk kan hij zich warmen onder een quilt, gegeven uit vriendschap.

En nu verder aan oude en nieuwe projecten. Ik ben wat mee gaan doen met hexagonnen per dag. Dat kan wel tussendoor, vond ik. Daar hoef ik ook de deur niet voor uit, want de voorraad in de kast is nog steeds fors.

Love the process,

Betsy

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooi cadeau fijn 2 afprojecten voelt lekjer hè

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk niet dat je me kent van het weblog, maar ik wil je wel even laten weten dat ik beide quilts erg mooi vind. De quilt die je cadeau hebt gedaan, heel bijzonder en de kleuren passen goed bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige affo's Betsy, gefeliciteerd. Ik heb min of meer een beetje het proces van dichtbij meegemaakt en ik heb toch veel bewondering voor je doorzettingsvermogen. Succes met de hexjes en hopelijk zien we elkaar weer eens met een kwartet-Bee.🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie quilts zijn het geworden. Altijd lastig als een kleur niet in je comfortzone zit maar het is evengoed een plaatje geworden. Mooie oplossing voor je weesblokken en het is een hele mooie quilt geworden. Daar zal de ontvanger blij mee zijn. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beide quilts af en prachtig. Ik vind het erg leuk om te zien hoe je de weesblokken tot een prachtig geheel hebt samengevoegd. De ontvanger is er vast blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een slim idee om een quilt gedeeltelijk te laten doorquilten. Nu kun je er voor de afwerking je eigen idee voor gebruiken.
    Je weesquilt vind ik enig. Wat leuk om al die losse blokken bij elkaar te gebruiken voor een quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind je quilts prachtig geworden. De eerste met het rood... ja ik hou wel van rood, dat is zo mooi warm van kleur, maar kleuren zijn nu eenmaal persoonlijk.
    De tweede quilt van samengestelde blokken, vind ik echt echt uniek. Zo aan elkaar is het een prachtig geheel geworden, daar zal je vriend in Engeland heel blij mee zijn.
    Nu maar lekker verder met restjes opmaken, helaas kan ik je vertellen dat het nooit gaat lukken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Twee hele mooie quilts. Veel plezier met de volgende quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie cadeau heb je je vriend gegeven, dat zal hem goed doen in deze tijd.
    De Sutton Grange is ook prachtig geworden. Je hebt eer van je werk!