12 november 2017

Renoveren

Afgelopen voorjaar was de quilt 'Sarah Morrell' af.
Een prachtig patroon van Di Ford. 
Toen ik begon met quilten was dit één van de eerste quilts waarvan ik dacht: 
die wil ik maken!
Dus toen ik dacht er aan toe te zijn, heb ik het patroon gekocht en ben ik begonnen.

Ik liet mij voor de kleuren inspireren door het Veluwse winterlandschap: 
steenrood van de dode beukenbladeren, 
beige/geel van het hoge gras tussen de hei, 
aubergine/ bruin van de toppen van de berkenbomen,
zwart en donkerbruin van de boomstammen,  
donkergroen van de dennenbomen, 
en grijs/ blauw van de ijzige luchten.

Ik heb het patroon wat aangepast. 
Zo ben ik niet zo dol op de puntige randen, daar heb ik schulpranden gemaakt. 
Deze ogen wat zachter in mijn beleving.
Drie keer heb ik een eigen blok ingevoegd.
Daarnaast heb ik de pauwen en andere vogels ingeruild voor herten en een koolmeesje.
Dieren die je wél op de Veluwe ziet.

Toen de top af was, heb ik hem laten dubbelen bij Sandra Moesbergen op haar long-arm machine.
Daarna ben ik gaan doorquilten op de naaimachine 
en daar ben ik niet onverdeeld positief over. 
Het leek soms wel dat de naaimachine haar eigen gang ging en ik er achteraan rende.
Ook al had ik de snelheid op het laagst gezet.
Het was dan een zenuwentoestand!

Ook over de kleuren ben ik niet echt tevreden. 
Ik heb uitgevoerd wat ik wilde. 
Het was soms echt zoeken naar bloemen voor de broderie perse in de juiste kleuren. 
Het viel mij toen op dat zoveel bloemen in quiltstoffen rood zijn of iets met rood hebben.

Ondanks het consequent zijn in het gebruiken van kleur
 is het effect anders dan ik gehoopt had. 

Hoopte ik op de sfeer van een vergrijsd en verstild winterlandschap, 
is het eigenlijk gewoon saai geworden!

Maar goed: de quilt was af. 
Lag mooi op het bed.
Ik had er veel door geleerd.
En dat is vooral winst!

Maar elke avond als ik mijn bed instapte, zag ik dat blok dat niet goed gelukt was.

Het staarde mij aan van 'kijk mij eens mislukt zijn!'

De broderie-perse was eigenlijk wel aardig, maar past qua kleur niet in het grote geheel.

Daarom ben ik gaan renoveren.
Ik heb afgelopen dagen over dat blok heen een Lucy Boston blok geappliqueerd.
Misschien wel helemaal illegaal om te doen in een patroon van Di Ford,

maar het is wel een duidelijke verbetering in het geheel.

De reflectie achteraf? 
dit was duidelijk nog niet mijn 'masterpiece'!

Elke quilt is weer een oefening om beter te worden in het geheel.
En dat is prima zo.

Wat ik wel merk, en dat vind ik minder prima, is dat ik mij soms opgejaagd voel om te produceren. 
En dat komt niet van buitenaf, nee, dat leg ik mijzelf op.

En dan is het goed om mij te bedenken: 
'het is geen wedstrijd!'
(om Claudia de Breij maar eens te citeren)

Love the process,

Betsy

9 opmerkingen:

  1. Een eigen draai aan een quilt geven maakt hem juist uniek het is jou quilt tenslotte. Ook hoeft hij niet perfect te zijn al willen we het wel het is tenslotte handwerk. Ik vind de morell prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, toch wel jammer van je mooie Sarah Morell, het is een prachtige quilt en je middenstuk was veelbelovend, misschien best een groot project zo voor het eerst? Maar je ziet het positief in, zo is het ook, al doende leert men, elke dag weer.Soms lijkt het wel een wedstrijd in quiltland, als je ziet wat er voorbij komt voor moois, je volgen quilt van Di Ford zal vast een plaatje worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben je niet te streng voor jezelf? Ook ik ben graag tevreden over wat ik gemaakt heb,maar ik kan me ook bij een fout of verkeerde keuze neerleggen. Ik denk niet dat ik ga sleutelen aan een quilt die helemaal af is. Maar zeg nooit nooit! En een wedstrijd? Voor mij niet hoor! Kan er soms wel eens een tikje "afgunstig" naar kijken wat sommige dames produceren, maar ik heb nog meer hobby's dan alleen quilten. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is en blijft een leerproces! De quilts die ik ooit maakte.....nooit zou ik het zo nog eens doen....
    Ook ik heb een heel lijstje WIM's. Maar ik probeer bij de quilt te blijven waar ik op dit moment mee bezig ben. Dat geeft rust en ik geniet van het proces.
    Het is tenslotte een hobby en inderdaad geen wedstrijd!
    Happy Stitching!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo op de foto ziet je quilt er mooi uit maar als je niet tevreden bent over een blok en je je er iedere keer aan stoort is het denk ik een goed idee om er iets aan te doen. Soms kunnen stoffen die iets teveel op elkaar afgestemd zijn een beetje saai worden, volgende keer misschien een paar lapjes kiezen die iets afwijken (alsof een zonnestraal op een stukje veluwe schijnt) Maar soms is het gewoon uit proberen en leren van de fouten/minder mooie stukken. En probeer de druk op jezelf los te laten want daardoor verlies je plezier in je hobby. Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewoon lekker doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt.
    Het is tenslotte jouw quilt.
    En of het dan hoort of niet lijkt me van ondergeschikt belang.
    Het is een prachtige quilt.
    Fijne nieuwe week.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals je het zelf schrijft, het is een leerproces. Dat maken wij ook allemaal door met quilts, vind het al zo knap dat je zo'n masterpiece gemaakt had. Maar als iets je stoort, tsja...dan onderneem je stappen.
    Hoop voor je dat je nu tevreden bent?(Ik vond/vind het nog steeds een schitterende
    quilt!)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk is elke quilt maken weer leren.
    Als ik naar mijn quilts kijk die ik jaren geleden gemaakt heb, ben ik ook niet tevreden over de kleuren en patronen. Merkte dat ik na jaren pas echt wist wat mijn smaak en stijl is. Zo gaat het toch altijd bij kunstenaars?
    Een schilder in zijn jonge jaren schilderde heel anders dan later als hij zijn eigen "handschrift" ontdekt heeft.
    Maar eerlijk gezegd vind ik jouw quilt erg mooi, hou wel van die oude rustige kleuren.
    Maar als je zelf niet tevreden bent gewoon volgende keer iets meet stevige kleuren gebruiken. Wie weet eindig je nog wel eens met super felle kleuren, je weet het nooit.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel proces en aldoende leert men...maar vooral prima om je gevoel hierin te volgen en een eigen draai te geven aan de quilt. Dat maakt hem persoonlijk. Ik hoop dat je nog een overzicht van de vernieuwde quilt laat zien.....Ik heb je blog net ontdekt en ga je volgen, groetjes, Conny